Doel van het festival
Ook deze keer is het doel van dit event om mensen bewust te maken van de voordelen van de bakfiets en bedrijven te informeren over de opportuniteit die de cargobike biedt.
De bakfiets wordt ingezet voor het vervoer van kinderen, doen van boodschappen en is meer en meer een alternatief voor de (tweede) auto. Die auto geraakt nl alsmaar moeilijker binnen in de binnenstad.
Ook bedrijven zien meer en meer de voordelen in. Grote spelers als Coolblue zetten reeds de stap naar de cargofiets en leveren in Antwerpen pakjes aan huis met Urban Arrow cargobikes.
Gemeenschappelijk initiatief
De organisatie is in handen van iBike, B2Bike en Bakfietskarinfo. Door deze samenwerking versterken zijn de impact op de markt en zorgen voor vertegenwoordiging van alle kwaliteitsvolle merken. Een volledig aanbod biedt bezoekers de kans om vrijblijvend en zonder vooroordelen alle modellen te bekijken én te testen.
Bezoekers krijgen uitleg over allerlei type bakfietsen. Het aanbod is zo groot en voor iedereen bestaat dan ook een type bakfiets. Vorig jaar kwamen we een jongeman tegen die zijn cello graag wilde vervoeren per bakfiets. Niet evident, maar een oplossing voor dit probleem werd gezocht en gevonden. Een standaard oplossing bestaat immers niet. Vele variaties zijn mogelijk en voor iedereen tellen er mogelijks andere accenten.
“Dat maakt het vergelijken online niet evident”, stelt Nico. Nico is winkelverantwoordelijke van de iBike winkel in Antwerpen en heeft samen met zijn team jarenlange expertise in bakfietsen voor gezinnen. “Dit event maakt het mogelijk om op grote schaal vele modellen te showen en te laten testrijden. Want dat is uiteindelijk het belangrijkste!” zegt hij. “Er moet een connectie zijn met je bakfiets. Dikwijls voor zowel de papa als de mama.”
Super indoor testparcours
Nieuw dit jaar is een groot indoor testparcours. Zo kunnen mensen makkelijker en veilig uittesten hoe zo’n fiets precies rijdt. Of een elektrisch bakfiets noodzakelijk is en hoe je de kindjes veilig in en uit laat stappen. Een bakfiets uittesten is dan ook meer en meer een gezinsactiviteit.
Voor gezinnen, maar ook voor bedrijven
De bakfiets is een oplossing is voor heel wat (grote) logistieke ondernemingen, maar tegelijkertijd ook voor kleine ondernemingen die de bakfiets of cargobike inzetten om goederen te vervoeren in de binnenstad. Dat dit de ecocredibiteit ten goede komt is uiteraard best meegenomen.
Vlaamse media-aandacht
De Antwerpse media heeft dit initiatief vorig jaar al opgepikt. Zowel VRT met een mooie reportage in Het Journaal als Gazet van Antwerpen en Made in Antwerpen. Dit jaar verwachten we nog meer interesse. “Op een jaar tijd is de markt van bakfietsen sterk geëvolueerd.” vertellen Ellen & Michel, eigenaars van de Schotense winkel voor bakfietsen. Het imago van geiten-wollen-sokken is definitief verdwenen en maakt plaats voor een trendy en zakelijke uitstraling.